HMS
oversikt og plan for arbeidet

Det er stor variasjon i hvordan virksomheter systematiserer og følger opp HMS-arbeidet.
Det varierer også hvor ansvaret for systematikk, plan for gjennomføring og dokumentasjon ligger i virksomheten. Mange steder som i hovedsak har behov knyttet til det psykososiale arbeidsmiljøet, ligger ansvarsområdet under HR.
​
Hvordan sikrer vi at HMS-arbeidet oppleves som nyttig og ikke bare blir skippertak som må gjennomføres av plikt?
De aller fleste har et bevisst forhold til det som er pålagt i lov og forskrift og gjennomfører en del aktiviteter i løpet av året for å ivareta kravene innenfor HMS. Men, for å sette det litt på spissen, så skjer det gjerne som skippertak og drives av enkeltpersoner, mens øvrige ledere og ansatte leverer det de får beskjed om.
Det er ikke nødvendigvis kjent for alle hvorfor man gjennomfører disse aktivitetene, eller en bevissthet knyttet til at handler om forebygging og ivaretakelse av medarbeideres arbeidsmiljø.
Det er heller ikke slik at alle ser sin rolle i HMS-arbeidet. Alle ansatte har et ansvar for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen, både i det daglige arbeidet, men også til å medvirke i de aktivitetene som arbeidsgiver iverksetter.
​
Roller og ansvar innen HMS
-
Arbeidsgiver har hovedansvaret for å følge regelverket og sørge for opplæring og tiltak.
-
Verneombud og AMU skal bidra til at HMS-arbeidet fungerer.
-
Ansatte har medvirkningsplikt og skal følge HMS-rutiner.
For å sikre at både de lovpålagte kravene følges, og de bedriftsinterne retningslinjer etterleves, er det viktig med tilgjengelig informasjon og opplæring for både ledere og medarbeidere. Jeg har laget uendelig mange årsplaner i word, årshjul i excel, informasjon i powerpoint og oppslag i ulike håndbøker. Alle med sine styrker og svakheter både når det gjelder gi oversikt, være tilgjengelig for alle som ønsker innsyn, eller være nyttige verktøy for å sikre oppfølging.
​
Med et årshjul som viser alle planlagte oppgaver som skal gjennomføres gjennom året, gir det en forutsigbarhet for både ledere og ansatte, og man ser at de ulike aktivitetene henger sammen. Dette kan benyttes for å få oversikt og følge opp ulike aktiviteter.
​
Selv om detaljer kan variere mellom ulike bransjer, finnes det en kjerne av aktiviteter som er relevante på tvers av sektorer.
Her er hovedområdene som gjelder for alle, som kan brukes som et utgangspunkt i et årshjul.
-
Risikovurdering
-
Vernerunder
-
Medarbeiderundersøkelser
-
Opplæring og kompetanseheving
-
Avviksregistrering og oppfølging
-
Årlig HMS-gjennomgang
-
Evaluering og forbedring
-
Dokumentasjon og rapportering
I tillegg kan man fylle på med bransjespesifikke aktiviteter eller bedriftsinterne rutiner som f.eks. handler om verneutstyr, behandling av kjemikalier, sikring av arbeidsplasser o.l. I tillegg til å få en visuell god oversikt, knyttes alle aktiviteter i et årshjul (PlanIt, app i Microsoft - evt. andre) til Planner (en del av de fleste Microsoft-lisenser, evt. andre løsninger for å følge opp aktiviteter) hvor man også har mulighet til å dokumentere framdrift i arbeidet, informasjon om status, resterende aktiviteter, fordele ansvar o.l.
​
Arbeidstilsynet har en fin og oversiktlig modell som man kan ta utgangspunkt i når HMS-arbeidet i virksomheten skal planlegges og følges opp.
​
Mange virksomheter har etablerte systemer for å ivareta et omfattende HMS-ansvar og kvalitetsrutiner på området. Men det er ikke alltid det er så oversiktlig og tilgjengelig informasjon for alle ansatte. Og arbeidsplasser med mer kontorrelatert arbeid, kan ha behov for enklere systemer eller oversikter.
For å sikre et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø er alle norske virksomheter lovpålagt å følge et sett med sentrale HMS-regelverk.
Her er en oversikt over de viktigste lovene og forskriftene som gjelder for HMS-arbeid i bedrifter:
1. Arbeidsmiljøloven (AML)
-
Regulerer arbeidstid, arbeidsmiljø, verneombud, arbeidsmiljøutvalg (AMU), og krav til systematisk HMS-arbeid.
-
Også kalt HMS-forskriften. Pålegger virksomheter å ha et dokumentert HMS-system.
3. Arbeidsmiljøforskriftene (fire sentrale forskrifter)
-
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning → Regler for opplæring, verneombud, medvirkning og bedriftshelsetjeneste.
-
Arbeidsplassforskriften → Krav til fysisk utforming av arbeidsplassen (lys, luft, støy, førstehjelp).
-
Forskrift om utførelse av arbeid → Krav til sikker utførelse, bruk av verneutstyr, arbeid i høyden, kjemikalier m.m.
-
Forskrift om tiltaks- og grenseverdier → Angir grenseverdier for støy, kjemikalier, stråling osv.3
4. Andre relevante lover og forskrifter (avhengig av bransje)
-
Genteknologiloven (for laboratorier og bioteknologi)
-
Strålevernloven (for helse og industri med strålekilder)
Å ha visuelt gode oversikter over virksomhetens HMS-arbeid er nyttig for å gi forutsigbarhet for alle som involveres i arbeidet. Et digitalt årshjul kan gi et løft til HMS-arbeidet i ved å gjøre det mer systematisk, effektivt og engasjerende.
Med enkle grep kan man benytte lett tilgjengelig verktøy og oppnå:
-
Bedre oversikt og dokumentasjon
-
Åpenhet og tilgjengelighet
-
Automatisering av oppgaver og varslinger
-
Bedre etterlevelse, revisjon og versjonshåndtering